Menue

Dethleffs laajentaa

Uudesta tuotantohallista jopa 8000 ajoneuvoa vuodessa

Reilun kuuden kuukauden rakentamisen jälkeen on juhlan aika: uusi tehdashalli on pystyssä Dethleffsin tuotantoalueella Isnyn kaupungissa Etelä-Saksassa. Harjannostajaisia vietettiin ennen pääsiäistä molempien Dethleffsin toimitusjohtajien Alexander Leopoldin ja Günther Wankin, Erwin Hymer Groupin hallituksen puheenjohtajan Martin Brandtin, Isnyn pormestarin Rainer Magenreuterin, rakennuspäällikkö Claus Fehrin ja arkkitehtien Stefan Redlen ja Jürgen Waizeneggerin sekä kaikkien uudesta tuotantohallista vastaavien työntekijöiden kanssa.

Dethleffsin uuteen 11 000 neliömetrin kokoiseen tuotantohalliin siirtyy osa nykyisestä tuotannosta minkä lisäksi sinne tulee uusi retkeilyautojen kehittämiskeskus, jonne sijoitetaan koko Erwin Hymer Groupin osaaminen tämän ajoneuvotyypin osalta.
Uudessa tuotantolaitoksessa on kaksi tuotantolinjaa ja tuotannon varasto, ja se tulee olemaan alan uudenaikaisin retkeilyautotehdas. Uuden hallin 5 000 neliömetrin laajuiseen toiseen kerrokseen sijoitetaan Dethleffs Academy -koulutuskeskus, Kaizen-työpaja sekä suuri vierailijakeskus. Lisäksi hallin yhteyteen tulee kolmikerroksinen hallintorakennus, jonne sijoitetaan retkeilyautotuotannon tutkimus- ja kehitysosastot sekä työntekijöiden sosiaaliset tilat.
Uudessa laitoksessa voidaan valmistaa 4 000 – 8 000 yksikköä täysin itsenäisesti esivalmistelusta aina valmiiseen ajoneuvoon asti. Tuotannon on tarkoitus käynnistyä toukokuussa 2018.

Investointeja ja uusia työpaikkoja
Dethleffs ja Erwin Hymer Group investoivat Isnyn tehtaaseen seuraavien kolmen vuoden aikana yhteensä 50 miljoonaa euroa. Tämä summa sisältää uuden hallin lisäksi myös investointeja olemassa olevaan tuotantoon.
¬- Kun retkeilyautojen tuotanto siirretään uuteen tuotantolaitokseen, olemassa olevassa tuotannossa voidaan kiinnittää entistä enemmän huomiota yksittäisiin tuotantovaiheisiin ja sitä kautta tehostamaan prosesseja, kertoo tuotannosta vastaava toimitusjohtaja Günther Wank ja jatkaa: - Tuotantomme on toiminut viime aikoina noin 20 prosenttia normaalin maksimaalikapasiteettinsa yläpuolella. Tilanne normalisoituu, kun osa tuotannosta siirtyy uuteen halliin. Keskittyminen yksittäisiin tuotantovaiheisiin ei vain nosta tuottavuutta, vaan myös auttaa laadunvalvonnassa.
Isnyn tehtaaseen syntyy 180 uutta työpaikkaa.
- Aloitimme tammikuussa uusien työntekijöiden palkkaamisen taataksemme hyvän koulutuksen ja tuotannon kitkattoman käynnistämisen. Mutta jatkamme rekrytointia ja etsimme edelleen ammattitaitoisia työntekijöitä tuotantoon ja logistiikkaan, Wank sanoo.

Tavoitteena alan tehokkain tuotanto
Uudessa tuotantolaitoksessa logistiikka, tuotannon esivalmistus ja kokoonpanon osa-alueet toimivat asiakaslähtöisesti. Tuotantoa ei siis suunnitella kapasiteetin mukaan vaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Jo tällä hetkellä on osalla tuotantolinjoista käytössä LEAN-periaate, jonka avulla lisäarvo pyritään erottamaan turhista tehtävistä ja eliminoimaan turha työ. Tämän erottelun avulla pystytään vähentämään vaihteluja sekä varmistamaan tasainen ja joustava tuotanto. Työntekijän etuna on vakiotasolla pysyvä työmäärä.
Kokoonpanolinjalla säilytetään materiaalia ja osia enintään seuraaville 120 tuotantominuutille tai seuraavien viiden ajoneuvon osalta. Tämä kohdistettu materiaalin syöttäminen kysynnän periaatteen mukaisesti mahdollistaa suuremman läpinäkyvyyden ja edesauttaa tehokkuutta merkittävästi.
Autoteollisuuden innoittamana ja LEAN-filosofian soveltamisen myötä uuden tuotannon logistiikka toimittaa 100-prosenttisesti kohdistetun materiaalin juuri työn alla olevaan ajoneuvoon. Tämä tarkoittaa, että kaikkien työvaiheiden materiaalit toimitetaan työpisteisiin ajoneuvokohtaisesti ja tuotannon tarvitsemassa järjestyksessä. Tähän saakka näin on toimittu vain osittain.
Uuden logistiikkamenetelmän etuja ovat muun muassa se, että työntekijällä on kaikki paikan päällä, hänen ei itse tarvitse hakea mitään tai varastoida materiaaleja työpisteensä lähellä. Tämä menetelmä eliminoi tehottomat prosessit ja ylimääräisen materiaalien hakemiseen kuluvan ajan. Uutta koko Erwin Hymer Groupissa on myös pienempien osien toimitus työpisteisiin kohdistetusti.
Uuden tehtaan esivalmistusta leimaa paperittomuus. Kaikki yksittäisten työntekijöiden työasiakirjat näkyvät näytöissä. Kalusteiden tuotannossa jokainen kaluste merkitään QR-koodilla varustetulla etiketillä, joka skannataan järjestelmään. Koko ajoneuvojen esivalmistus, kattaen tuotantolaitteiston, tuotantoprosessit ja tuotannon sijoitteluun liittyvät näkökohdat, kehitettiin täysin uudelta pohjalta eri työryhmäryhmissä yhdessä työntekijöiden, tuotantovastaavien ja projektisuunnittelijoiden kanssa.
Kaiken kaikkiaan uusi tuotanto on suunniteltu niin joustavasti, että lyhyen aikavälin säätöjä tuotantoon voidaan tehdä milloin tahansa.